Pages

Monday, 27 June 2011

sambungan HIKAYAT awal di tanah haram MADINA

assalamualaikum buwat mereka yg muslim dan salam sejahtera kpd yg non muslim*ade ker??*



kali ni saya *ah ngade2 ah nak saye2*...oke FINE.aku nak sambung pasal 2nd day plak ah kat tanah haram madina.
seperti yang korang bace *ade ker yang bace*...
2nd day ni banyak la siket tempat dan lokasi yg kitorang lawat.haha....
nak tau kitorang ke mane??

okeh sebelom tuh baik korang reCAP balik ape yang aku cter arituh.alah susa2 tengok lah previous post.tengok ni.

second day 
  • masjid Quba', masjid Qiblatain, Bukit Uhud dan makam para syuhada' uhud dan *paling eksaitedlah konon...* Pasar Kurma..



persekitaran bukit uhud.

ccter pasal Bukit Uhud.baiklah kalo korang nak tau inilah tempat dimane perang Uhud berlaku pada zaman Nabi dulu.emmhh...sedeh plak.ALLAHU AKBAR!! tyme ni Islam kalah sebb kecuaian tentera Islam sendiri.jadi Bukit ni menjadi tempat makamnye para syuhada' perang Uhud.

^^^ kat atas tuh yang gambar orang tengah pandang kat kawasan berpagar tuh ade makam Saidina Hamzah bapa saudara Nabi dan Mus'ab bin Umair *kalo tak silap lah*.kalo tengok lebih dekat ade dua aje makam yang obviously kelihatan iaitu dua makam yg aku mention tadi.sebb dulu ade satu BANJIR berlaku kat kawasan ni.orang muslim hanye mampu kesan atau cam Hamzah dan Mus'ab aje sebb_________

pertama.Saidina Hamzah dekat bahagian hatinya tuh dah robek dek kerana Hendon si wanita durjana tuh da mamah hati Hamzah...

keDUA.Mus'ab ketika di perang kedua tangan telah di potong oleh Kafir si LaknatuLLAH...cerita lanjut aku lupe....


masjid Quba'
dalam masjid nye

pandangan dari atas MASJID QUBA'.opKOS aku google ajeh.
tyme to cter CTER.masjid QUBA'.ape yang korang tau pasal masjid ni.emmhh..meh aku gtau.masjid ni merupakan masjid pertama yang dibina oleh Rasulullah s.a.w.masjid ni tak lah jauh sangat dari Madina.kalau naik bas bape minit je kowt?? entah aku terlupe plak.oppss SORi guyss.




masjid DUA KIBLAT
masjid Qiblatain atau DUA KIBLAT ni kitorang sempat lalu ajeh dan tengok kat ats bas sebb dah kesuntukan mase.lagipon lepas ni Pasar Kurma nak singgah jugak.takot2 lame sangat kat sane...so nak singkatkan mase.nak masuk ZUHUR jugak pon.kat sane zohor nye pukol 1220 tengah hari.tak macam kat Malaysia.




amek ko.berJOLi lah mak datin, mak KiAH, akak2 bajet CUN, bapak bapak orang..haha...nah ko...amek lah MUHAMMAD!! haha...orang arab punye panggilan kalo nak panggil org2 macmni...macam mane tuh?? ala...yang gitu2..kalo kat Malaysia 'abang'...'adik'...contoh ah.'bang,ni sekilo berape?'...
kalo kat sane 'muhammad berapa ni?'....ehhh...???? dorang paham bahase melayu?? ofKOS.ko ingat dorang taktau.hehe.tergamam dengar??

100 RIYAL
50 RIYAL
30 RIYAL
memang masing2 meLONTAR RIYALAT lah nampaknye....!!

pastu abes lah duit tuh hah.kalo tak lebih 500++ Riyal tak sah lah kat PASAR KURMA ni.bukan ape.kat sini memang fresh2 punye kurma.tak cam kat negara yang aku cintai uh...hehe...jangan marah ABANG jual kurma kat Malaysia tu!!!

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3rd day last day di MADINA

HARINI adalah hari terakhir kami di Madina.sedihnye nak tinggalkan Madina."Ya Allah kau berikanlah kami peluang lain untuk kembali ke sini tempat dimana Rasulullah tinggal.Janganlah Engkau jadikan ziarah ini, ziarah yg terakhir buat kami".Amin.



ZIARAH selamat TINGGAL!!

Ya ALLAH kau jadikanlah ziarah ini sebagai sementara dan jangan Kau jadikan ziarah ini ziarah
yang terakhir.Amin Ya Rabbal Alamin.








kini perjalanan ke MEKKAH akan mengambil mase lebih kurang dalam 8 jam seperti perjalanab dari JEDDAH ke Madinah dulu.sebelum meninggalkan Madinah para jemaah termasuk aku berIHRAM yee..pakai kain IHRAM dan niat MIQAT di BIR ALI.jadi tyme ni memang kene JAGA pantang larang yang pelbagai supaya UMRAHnye tak terbatal.

so.....episod akan datang akan aku sambung di HIKAYAT AWAL DI TANAH HARAM MEKKAH.stay TUNED.cehh.macam korang tengok TB plak an.ahh tak kesah ah asal an korang terHIBUR membace....jangan lupe komen tau..haha.kCHAUcinCAU.

p/s: sori coz episod ni boring....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...